|
Eğitim Öğretim İle İlgili Belgeler > Yazılı Soruları, Yazılı Arşivi > Türk Edebiyatı Yazılı Soruları > Türk Edebiyatı 11. Sınıf 1. Dönem 1. Yazılı Soruları
EDEBİYAT 11. SINIF 1. DÖNEM 1. YAZILI SORULARI (19) (TEST) (CEVAP ANAHTARLI)
… – … EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI …….……..… OKULU 11/… SINIFI TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ 1. DÖNEM 1. YAZILISI
Soru 1
O, Millî Edebiyat Dönemi'nde kullanılan hece ölçüsüne itibar etmemiş, hece ölçüsünü köylü vezni diye küçümsemiştir. Şiirlerinde akşam vaktini, melankoliyi ele almış; şiirle ilgili düşüncelerini "Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar" makalesinde dile getirmiştir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya Gökalp
B) Cenap Şahabettin
C) Ali Canip Yöntem
D) Ahmet Haşim
E) Rıza Tevfik Bölükbaşı
Soru 2
Topluluk, Batıdaki benzerlerinin olduğu gibi belli ilkeler çevresinde birleşerek ortaya çıkmıştır. "Sanat sanat içindir." görüşüne "Sanat şahsi ve muhteremdir." ilkesiyle karşı çıkan bu topluluk şiirde sembolistleri, öyküde Mauppasant ve Çehov'u, tiyatroda ise İbsen'i örnek almıştır.
Bu parçada bahsedilen edebî topluluk aşağıdakilerden hangisidir?
A) Servetifünun
B) Garipçiler
C) Fecriati
D) Hisarcılar
E) Millî edebiyat
Soru 3
Bir hikâye veya romanda okur; kendisini, komşusunu, her gün karşılaştığı olayları bulabilmelidir. Elbette bu kadarı da yeterli değildir. Bunlar kötü ise bunlardan nefret etmeli, iyi ise bunlara imrenmelidir. Zaten yazarın başarısı da buradadır: Her gün karşılaşılan fakat fark edilmeyen şeyleri insanların dikkatine sunarak onlardan bir ders çıkarmak.
Bu parçada edebiyatın aşağıdakilerin hangisiyle ilişkisi üzerinde durulmuştur?
A) Günlük yaşamla
B) Bilimsel gelişmelerle
C) Tarihî olay veya kişilerle
D) Ahlaki değer ve geleneklerle
E) Dildeki lehçe ve şive farklılıklarıyla
Soru 4
Boş gözlerle önündeki ölü tarlaya bakıyordu. Deli gibi de başı dönüyordu. Arada bir de durup durup sayıklar gibi: “Vay,” diyordu, “vay boşa giden emeklerim!” Baştan aşağı evin içinde yürüdü. Sonra kapıya kadar gitti. Sonra geri döndü. Oğlakla oynayan küçük çocuğu kucağına alıp havaya kaldırdı. Sonra usulcana oğlağın yanına geri koydu. Sonra karısına doğru bir iki adım attı. “Tohum çürüdüyse Allah’tandır.” dedi. “Ben Çukurova’ya giderim.” dedi. “Ne kadar para kazanırım bir gör!” Ta yüreğinden, yüreği sökülürcesine bir “Aaaah!” çekti. “Korkma gayrı, ben o zamana kadar yetiştiririm sana parayı. Komşularda da ödünç un alacak kimse yok. Milletin hepsi bizim gibi.” Kadın gene aldırmadı. İşte bu tutum Mehmet’in içine dert olup kalıyordu. Mehmet kıvranıyordu. Kadınsa çenesini sağ dizine dayamış, gözlerini de ocağın küllerine dikmişti.
Bu parçaya hâkim olan duygu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yalnızlık
B) Evlat sevgisi
C) Para kazanma hırsı
D) Harcanan emeğe hayıflanma
E) Rahat bir yaşama duyulan özlem
Soru 5
Memlekete, insanlığa yararlı birşey(I) yapabilmek, zamanı iyi kullanmakla mümkün olabilir. Zamanlarını iyi değerlendiremiyen(II) gençler günün birinde yaşlandıkları zaman hiçbir şey(III) yapmamış olmanın acısı ile kıvrana bilirler(IV). Boşa geçirdikleri zamanın kendilerine neler kaybettirdiğini anladıklarında ne yazıkki(V) iş işten geçmiş olur.
Bu parçada geçen numaralanmış sözlerin hangisinin yazımı doğrudur?
A) I
B) II
C) III
D) IV
E) V
Soru 6
Geleneksel şiirin özelliklerini kendi şiir potasında eriterek doğal bir lirizm, millî bir coşku ve mistik bir hava taşıyan şiirler yazdı. 1953 yılında Türk Sanatı dergisinde çıkan ilk şiirinin ardından şiirleri mahalli dergi ve gazetelerde yayımlandı. Hisar dergisi şairleri arasında yer aldı. Sanatçının Yalnızlık, Duvak adlı şiir kitapları vardır.
Bu metinde kendisinden söz edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Oktay
B) Ferit Edgü
C) Hilmi Yavuz
D) Yavuz Bülent Bakiler
E) Cahit Zarifoğlu
Soru 7
Kaşları çatılmıştı. İçi içine sığmıyordu. Kocaman, sarı tahta bavulunun üstüne oturmuştu. Yerinde duramıyordu. Sırtını duvara vermişti. Şapkası, şalvarı, mintanı, ceketi, ayakkabısı yepyeni, pırıl pırıldı. Fabrikadan şimdi çıkmış gibi... Mintanı sarı çizgiliydi. Göze batıyordu. Kalabalık gidip geliyordu. Kalabalık telaşlı. Gözlerini uzayıp giden demir yoluna dikmişti.
Bu parçada geçen aşağıdaki deyimlerin hangisinin açıklaması yanlış verilmiştir?
|
A) Yerinde duramamak: Sürekli kıpırdanmak
B) Kaşı (kaşları) çatılmak: Öfkelenmek, kızmak
C) Göze batmak: Davranış ve yetenekleriyle ilgi ve önem kazanmak
D) İçi içine sığmamak: Telaş, sabırsızlık, coşkunluk göstermekten kendini alamamak
E) Gözünü (gözlerini) (bir şeye) dikmek: Gözünü ayırmadan bir yere veya bir kimseye dikkatle bakmak
Soru 8
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde hem özne hem yüklem isim tamlamasıdır?
A) Eğitim öğrenciye saygı ile başlar.
B) Tarih şuuru, millî bir savunma silâhıdır.
C) Hiçbir miras doğruluk kadar zengin değildir.
D) Rüyaları gerçekleştirmenin en iyi yolu uyanmaktır.
E) İnsanın cahil olduğunu bilmesi, bilgiye atılan ilk adımdır.
Soru 9
Divan edebiyatında tekdüzeliği kırmak için kullanılan bu nazım biçimi Servetifünun edebiyatının öncüsü olan Tevfik Fikret tarafından geliştirilmiştir. Özellikle uzunlu kısalı mısraları şiiri nesre yaklaştırmada araç olarak kullanmıştır.
Bu parçada bahsedilen nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
A) Musammat
B) Gazel
C) Kaside
D) Serbest Müstezat
E) Murabba
Soru 10
"Çiroz Ahmet, yeşil boyalı türbenin penceresine sokuldu. Kör bir kandilin hafifçe aydınlattığı sandukaya baktı. Başı ucunda iki büyük şamdan duruyordu. Sandukanın iki tarafında iki seccade yayılı idi. Asgari bir hesap yaptı. İçinden: "Şamdanlar onar liradan yirmi, seccadeler on beşerden otuz, kitaplar mutlaka yazmadır. Yirmi de onlara de, etti yetmiş." dedi. Yeşil boyalı kapıya gitti."
Maupassant tarzı bir hikâyeden alınmış olan metinden hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A) Mekân-insan bütünleşmesine özen gösterilmiştir.
B) Doğal çevrenin anlatımında gözleme bağlı kalmaya önem verilmiştir.
C) Olay, kişi, mekân ilişkisi gerçeklik duygusu uyandırmaktadır.
D) Birey dış dünyayı olduğu ve gördüğü gibi değil, içinde bulunduğu ruh hâline göre algılamaktadır.
E) Olayı ve kişiyi belirleyen faktörlere önem verilmektedir.
Soru 11
"Beyazıt havuzunun kenarındaki kanepelerden birine oturmuş, sizi bekliyorum. Yaşını almış bir adamın yirmi yaşındaki çocuk kederlerini, sevinçlerini yaşamış ne demektir, diye düşünüyorum. Belki bir, geç olma hadisesi. Belki de bir çeşit hazları, kederleri, çocuklukları uzatma temayülü. Ama (bilgi yelpazesi com) bu uzayan yaz, kışın gelmeyeceğine alamet değil. Kış müthiş olacak, kar yolları kapayacak, bembeyaz ovada ölülük uzayıp gidecek?"
Paragrafla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Hikâye birinci kişi ağzından anlatıldığı için kahraman bakış açısı vardır.
B) Anlatımda bireysel duygu ve düşüncelere yer verilmiştir.
C) Hikâyeci gözlemlerinde bireysel bunalım ve çıkmazlara yönelmiştir.
D) Paragraf Çehov tarzı bir hikâye örneğinden alınmıştır.
E) Doğal çevrenin anlatılmasında sadece gözleme bağlı kalınmıştır.
Soru 12
(I)Anadolu’nun güzelliklerinin peşine genellikle yaz aylarında düşülür. (II)Dağları, ormanları, gölleri ve sahilleriyle Anadolu, kış mevsiminin de çok yakıştığı bir coğrafyadır. (III)Kar, beyaz bir örtü hâlinde kentlerin üzerine iner. (IV)Köyler, kasabalar bambaşka bir güzelliğe bürünür. (V)Beyaz kubbeli camilerden başlayıp cumbalı evlerin yorgun çatılarına tüy tüy yağar.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinin öge dizilişi “özne - zarf tümleci - dolaylı tümleç - yüklem” şeklindedir?
A) I
B) II
C) III
D) IV
E) V
Soru 13
Aşağıdaki cümlelerden hangisinin öge dizilişi "özne -belirtisiz nesne -yüklem" şeklindedir?
A) Hatırladığımız sürece hiç kimse bu dünyadan asla gitmiş sayılmaz.
B) Ezber, hafızamıza emanet edilen bir şeyi saklamaktır.
C) Büyük hedefleri olanlar, büyük sıkıntılardan geçerek başarıyı yakalarlar.
D) İnsanoğlu doğanın içinde yaşadığını unutmuş gibi davranıyor.
E) Mevlâna: “Ya olduğunuz gibi görünün ya da göründüğünüz gibi olun!” der.
Soru 14
Aşağıdaki beyitlerin hangisinde sadece redif vardır?
A)
Zorbaya rüşvettir "Nur ol, çok yaşa!"
Mâbutlar, kıbleler değişti hâşa.
B)
Kışlanın önünde redif sesi var
Bakın çantasında acep nesi var.
C)
Kışlanın önünde geziyor kızlar
Elim, kolum ağrır, yüreğim sızlar.
D)
Ben bir fırın yaptırdım doldurdum ekmekleri
Gel beraber yiyelim yaptırdım börekleri.
E)
Babamın bir atı olsa binse de gelse,
Annemin yelkeni olsa açsa da gelse.
Soru 15
Kasideye ait aşağıdaki türlerden hangisi eleştiri yapmak amacıyla kullanılmıştır?
|
A) Mersiye
B) Münacat
C) Hicviye
D) Naat
E) Methiye
Soru 16
Virgülle ilgili aşağıdaki örneklerden hangisi yay ayraç içindeki açıklamayla uyuşmamaktadır?
A) İlk ifadeden başlayıp, cevap oklarını takip ederek doğru çıkışa ulaşınız. (Metin içinde art arda gelen zarf-fiil eki almış kelimelerden sonra konur.)
B) Şiirde ağır bir dil kullanmış, kimi zaman Türkçe sözcüklerle Fransızca sözcükleri uyaklamıştır. (Sıralı cümleleri birbirinden ayırmak için konur.)
C) Bir oğlunu, bir goncanı kurban ettin çok mudur? (Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelime gruplarının arasına konur.)
D) O, anlamın beyitte tamamlanması geleneğine karşı diğer dizelere yayılması çığırını açmıştır. (Özne olarak kullanıldıklarında bu, şu, o zamirlerinden sonra konur.)
E) Halk için, halkın konuştuğu dille, hece ölçüsüyle yazılan bu şiirler millî duyguları dile getirir. (Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş olan özneyi belirtmek için konur.)
Soru 17
Bu ay gösterime giren Taş Mektep filmi(I), Kurtuluş Savaşı'na katılan Kayseri'deki Taş Mektep Lisesi'nin 63 öğrencisini(II) konu alıyor. Mustafa Kemal Atatürk'ün büyük eseri Nutuk'ta da bahsi geçen olayın filmi, yoğun bir çalışma ve araştırma sonucu(III) ortaya çıkmış.
Bu parçada numaralanmış ögeler, aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiştir?
A) Zarf tümleci - belirtili nesne - özne
B) Belirtili nesne - zarf tümleci - özne
C) Özne - zarf tümleci - belirtisiz nesne
D) Özne - belirtili nesne - zarf tümleci
E) Belirtisiz nesne - özne - zarf tümleci
Soru 18
Aşağıdaki sanatçılardan hangisi Servetifünun edebiyatının oluşumuna öncülük etmiştir?
A) Muallim Naci
B) Namık Kemal
C) Recaizade Mahmut Ekrem
D) İbrahim Şinasi
E) Abdülhak Hamit Tarhan
Soru 19
Elhân-ı Şitâ’da mutluluk ile hüzün duygusu iç içedir. Bahara ait unsurlar saadeti, kışa ait unsurlar hüznü temsil ediyor. Galip duygu, kaybolan bir saadet duygusu veya melankolidir. Bu duygu, hemen hemen bütün - - - - hâkimdir. Hayali saadetler ve korkunç hakikat arasındaki çatışma onların başlıca temidir. Halit Ziya, bu duyguyu “mavi ve siyah” kelimeleri ile sembolize etmiş ve onun romanını yazmıştı. Elhân-ı Şitâ’ya Ahmed Cemil’in kış şarkısı gözüyle bakılabilir.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Millî Edebiyat’a
B) Fecriati Topluluğu'na
C) Tanzimat Edebiyatı'na
D) Cumhuriyet Edebiyatı'na
E) Servetifünun Edebiyatı'na
Soru 20
Fransız romancısı Paul Bourget (I) (II) Edebiyatın hizmeti medeniyetin hizmetinden aşağı kalmaz (III) O yalnız bir süs değil, medeniyetin ta kendisidir (IV) (V) der.
Bu parçada numaralanmış yerlerden hangilerinde nokta kullanılmalıdır?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) III ve IV
E) IV ve V
Soru 21
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde belirtili nesne vurgulanmıştır?
A) Hamlet, çağımızda en çok sahnelenen oyunlardan biridir.
B) Doğada ve toplumda belirli nedenler belirli sonuçları doğurur.
C) Karaçamlarla kaplı bu dağın zirvesi dev bir kaya kütlesinden oluşur.
D) Doğal kaynaklara sahip ülkelerin stratejik önemi her geçen gün artıyor.
E) Gazel, şairlerin şiirdeki sanat kabiliyetini ortaya koyan bir nazım biçimidir.
Soru 22
Kapının zili ( ) Dışarıdan bir ses ( )"Süt ( )" Her gün bir ya da birkaç kez çalar kapıyı bu sütçü ( ) Ben de her kez kapıyı açar ( ) yüzümü tatlılaştırır ve ( ) Biz süt almıyoruz. ( ) derim.
Bu parçada parantezlerle belirtilen yerlere aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangisi getirilmelidir?
|
A) (?) (:) (?) (.) (;) (') (')
B) (?) (;) (!) (,) (,) (:) (?)
C) (...) (:) (!) (.) (,) (") (")
D) (.) (,) (.) (.) (,) (") (")
E) (.) (:) (?) (:) (:) (') (')
Soru 23
Rüzgârların en ferahlatıcısı senden esiyor,
Sende seyrediyorum denizlerin en mavisini,
Ormanların en kuytusunu sende gezmekteyim,
Senden kopardım çiçeklerin en solmazını,
Toprakların en bereketlisini sende sürdüm.
Yukarıda verilen altı çizili sözcük guruplarından hangisi diğerlerinden farklı bir ögedir?
A) rüzgârların en ferahlatıcısı
B) denizlerin en mavisini
C) ormanların en kuytusunu
D) çiçeklerin en solmazını
E) toprakların en bereketlisini
Soru 24
Ağır ağır çıkacaksın bu merdivenlerden
Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak
Ve bir zaman bakacaksın semaya ağlayarak
Sular sarardı yüzün perde perde solmakta
Kızıl havaları seyret ki akşam olmakta
...
Bu dizeler; şekil, anlam, zihniyet ve gelenek bakımından incelendiğinde aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A) Redife yer verilmiştir.
B) Yarım kafiyeye yer verilmiştir.
C) Şiirde imgelere yer verilmiştir.
D) Sembolizme özgü nitelikler görülmektedir.
E) Şiire hüzün ve karamsarlık hâkimdir.
Soru 25
“Cahit Sıtkı Tarancı sanat için sanat ilkesine bağlı kaldı. Ona göre şiir, kelimelerle güzel şekiller kurma sanatıdır. Vezin ve kafiyeden kopmamış ama ölçülü veya serbest her türlü şiirin güzel olabileceği inancını taşımıştır. Açık ve sade bir üslubu vardır. Çoğu gerçeğe bağlı olan mecazları; derin, karışık ve şaşırtıcı değildir. Uzak çağrışımlara ve hayal oyunlarına pek itibar etmemiştir. Zaman zaman bazı imaj ve sembollere başvurmuştur. Şiirlerinde en çok yaşama sevinci ve ölüm temalarına yer vermiş, nedense hep ölümün üstüne gitmiştir. Ayrıca yitik aşklar, mutlu sevdalar, yalnızlık, çocukluk özlemi de şiirlerine konu olmuştur.”
Aşağıdaki şiirlerden hangisi metinde bilgisi verilen şaire ait olamaz?
A)
Güneşe bakacak yerde
Geceye sarılıp kalmak
Sükût içinde ufalmak
Olur, yalnız ölülerde
B)
Kırıldığını bildiğim halde
Ne diye çemberimi ararım?
Kursam işlemez oyuncaklarım
El çocuğu uyur beşiğimde
Ah yeniden başlamak hayata, çocukluğa, aşka ve sanata!
C)
Memleket isterim
Gök mavi dal yeşil, tarla sarı olsun
Kuşların çiçeklerin diyarı olsun.
D)
Desem ki vakitlerden bir Nisan akşamıdır
Rüzgârların en ferahlatıcısı senden esiyor
Sende seyrediyorum denizlerin en mavisini
Ormanların en kuytusunu sende gezmekteyim.
E)
Gözleri yumuşak yüzü yorgun bileği sert toprak
Sanma ki harp derdinden geçtim
Derimin altında ne belalar baygın.
BAŞARILAR DİLERİM...
CEVAP ANAHTARI
1-D 2-C 3-A 4-D 5-C 6-D
7-C 8-B 9-D 10-D 11-E 12-C 13-E
14-E 15-C 16-E 17-D 18-C 19-E
20-D 21-B 22-C 23-A
24-B 25-E
SAYFASINA GERİ DÖNMEK İÇİN
>>>TIKLAYIN<<<
“TÜRK EDEBİYATI YAZILI SORULARI ” SAYFASINA GERİ DÖNMEK İÇİN
>>>TIKLAYIN<<<
“YAZILI SORULARI, YAZILI ARŞİVİ ” SAYFASINA GERİ DÖNMEK İÇİN
>>>TIKLAYIN<<<
“TÜRK EDEBİYATI KONU ANLATIMLAR ”
SAYFASINI GÖRMEK İSTERSENİZ
>>>TIKLAYIN<<<
“TÜRK EDEBİYATI SORU BANKASI, TEST SORULARI ”
SAYFASINI GÖRMEK İSTERSENİZ
>>>TIKLAYIN<<<
“EĞİTİM ÖĞRETİM İLE İLGİLİ BELGELER ” SAYFASINA GERİ DÖNMEK İÇİN
>>>TIKLAYIN<<<
|
Yorumlar
....
9. **Yorum** >>>YORUM YAZ<<<
->Yorumu: şahane bir site burayı sevdimm
->Yazan: Buse. Er
8. **Yorum**
->Yorumu: SIZIN SAYENIZDE YÜKSEK BIR NOT ALDIM SIZE TESSEKÜR EDIYORUM...
->Yazan: sıla
7. **Yorum**
->Yorumu: valla bu site çok süper .Bu siteyi kuran herkimse Allah razi olsun tüm
ödevlerimi bu siteden yapiyorum.saolun mugladan sevgiler...:).
->Yazan: kara48500..
6. **Yorum**
->Yorumu: çok güzel bir site. kurucularına çok teşekkür ederim başarılarınızın
devamını dilerim.
->Yazan: Tuncay.
5. **Yorum**
->Yorumu: ilk defa böyle bi site buldum gerçekten çok beğendim yapanların eline
sağlık.
->Yazan: efe .
4. **Yorum**
->Yorumu: ya valla çok güzel bisi yapmışınız. Çok yararlı şeyler bunlar çok
sagolun
->Yazan: rabia..
3. **Yorum**
->Yorumu: Çok ii bilgiler var teşekkür ederim. Çok süper... Ya bu siteyi
kurandan Allah razı olsun ..... süperrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Çok
iyiydi. isime yaradı. Her kimse bu sayfayı kurduğu için teşekkür ederim
->Yazan: pınar..
2. **Yorum**
->Yorumu: çok güzel site canım ben hep her konuda bu siteyi kullanıyorum
özellikle kullanıcı olmak zorunlu değil ve indirmek gerekmiyor
->Yazan: ESRA..
1. **Yorum**
->Yorumu: Burada muhteşem bilgiler var hepsi birbirinden güzel size de tavsiyeederim.
->Yazan: Hasan Öğüt.