Yorumlar
.
5. **Yorum**
->Yorumu: Allah razı olsun yazanlardan çok güzel olmuş.
->Yazan: Ali Adnan Menderes ONAT
4. **Yorum**
->Yorumu: Okadar
Güzelllll Ki Bayıldım
->Yazan: arzu rana
3. **Yorum**
->Yorumu: Çok
güzel bayıldım ezberledimi
->Yazan: Begüm
irem
2. **Yorum**
->Yorumu: hepsi
de çok güzel ilahi dediğin böyle olur
->Yazan: merve
yüce
1. **Yorum**
->Yorumu: ben
bu ilahiyi süper okurum ama sizi bilmem Türk edebiyatında "Saf Şiir" (Öz Şiir)
eğilimi Ahmet Haşim'in "Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar" adlı makalesiyle (Türk
edebiyatında ilk poetika örneği kabul edilir.) başlar. Sanatın bir form sorunu
olduğuna inanan bu şairler için önemli olan iyi ve güzel şiir yazmaktır. Bu
anlayışla kendilerine özgü özel bir imge düzeni oluştururlar. Özgün ve yaratıcı
olan bu imgeler, dilin mantığına uygun ve dilin anlam alanını genişletip dile
yeni olanaklar sunacak bir yapıya sahiptir. Dilde saflaşma düşüncesi, kendini
rahat şiir yazma şeklinde başat öğe olarak gösterir. Şiirsel söylemin zirvesine
ulaşmak düşüncesiyle dilin yücelişi paralellik gösterir. Şiirde her türlü
ideolojik sapmanın dışında kalarak sadece okuyucuda estetik haz uyandıran şiir
yazma eğilimi, bu şairleri her türlü mektepleşme eğiliminin dışında kalıp
müstakil şahsiyetler olarak şiir yazmaya yöneltmiştir. Şiiri soylu bir sanat
olarak kabul eden bu şairlerde düşsel (hayali) ve bireysel yön ağır basar. İçsel
ve bireyci bir yaklaşımla evrensel insan tecrübesini dile getirirler. Saf şiir
anlayışında estetik tavır ön plandadır. Bu anlayıştaki şairler didaktik bilgiden
uzak durup; bir şey öğretmeyi değil, musikiyle ya da musikinin çağrıştırdığı,
uyandırdığı imgelerle insanın estetik duyarlılığını doyurmayı amaç edinirler.
Kısacası bu şairler şiirde anlama fazla önem vermezler. Anlaşılmak için değil;
duyulmak, hissedilmek için şiir yazarlar. Şiirde biçim endişesi duyan bu
şairlerde dize ve dil baş tacıdır. Disiplinli çalışarak mükemmele varan halis
şiir yazma endişesi kendini hissettirir. Gizemsellik, simgecilik, bireysellik,
ruh, ölüm, masal, rüya, mit temalarının yoğunca işlendiği bu şiirler zekâ ve
bilincin disipliniyle bütünleştirilerek yazılmıştır. Öz Şiir Anlayışını Sürdüren
Şiirin Özellikleri: .Milli Edebiyat Döneminin şiir hareketleri bu dönemin
oluşmasında etkili olmuştur. .Şiir dili her şeyin üzerindedir. .Şiir bir biçim
(form) sorunudur. Ahenk söyleyiş tarzı, ritim, kafiye ile sağlanır. .Amaç iyi ve
güzel şiir yazabilmektir. .Dilde saflaşma, sadeleşme görülür. .Şiir, soylu bir
sanat olarak kabul edilir. .En değerli şey dizedir. .Şairlerin kendilerine özgü
bir imge düzenleri vardır. .İçsel bir yaklaşımla insan anlatılır. .Şiirin toplum
için değil sanat için olduğunu iddia ederler ve şiirlerini sanat için yazarlar.
.Şiirler ideolojinin esiri olmamalıdır. .Güzel şiir ancak çalışarak elde edilir.
.Şiir emek işidir. Öz Şiir Anlayışını Sürdüren Şairler ve Edebi Topluluklar 1.
NECİP FAZIL KISAKÜREK (1905 - 1983) .Şiirleri ve tiyatrolarıyla ün kazanmış usta
bir yazardır. ."Büyük Doğu" ve "Ağaç" dergilerini çıkarmıştır. .Fransız
sembolistlerinden ve halk şiirinden yararlanarak heceyle kendine has, başarılı
şiirler yazmıştır. .İlk dönem şiirlerinden sonra mistik konuları, madde ve ruh
ilişkisini, insanın evrendeki yerini konu edinen şiirler yazmıştır.
."Kaldırımlar" şiiriyle geniş bir kesim tarafından tanınmış ve sevilmiştir.
.Şiirlerini "Çile" başlığı altında bir kitapta toplamış ve bu kitapta şiir
anlayışını düzyazı olarak anlatmıştır. .Eserleri: .Şiir: Örümcek Ağı,
Kaldırımlar, Ben ve Ötesi, Sonsuzluk Kervanı, Çile .Oyun: Tohum, Bir Adam
Yaratmak, Künye, Sabırtaşı, Para, Nam-ı Diğer Parmaksız Salih, Reis Bey, Yunus
Emre, Abdülhamit Han, Ahşap Konak, Siyah Pelerinli Adam .Öykü: Hikâyelerim
.Roman: Aynadaki Yalan .Anı: Yılanlı Kuyudan 2. AHMET HAMDİ TANPINAR (1901 -
1962) .Şiir, öykü, roman, edebiyat tarihi, makale, deneme alanlarında eserler
vermiştir. .Eserlerinde Doğu-Batı çatışması, "rüya" ve "zaman" kavramları,
"geçmişe özlem", "mimari" ve "musiki" öne çıkar. ."Ne içindeyim zamanın! Ne de
büsbütün dışında" dizeleri onun zamanı kavrayışının özünü vermektedir.
."Bursa'da Zaman" şiiri geniş bir kesim tarafından sevilmiştir. .Ahmet Haşim'in
özellikle de Yahya Kemal'in etkisinde kalmış, Sembolizmden etkilenmiştir.
.Romanlarında psikolojik tahlillere önemle eğilen yazarın; kendine has bir
üslubu vardır. .Yazarlığı dışında İstanbul Üniversitesi'nde edebiyat
profesörlüğü, milletvekilliği de yapmıştır. ."Beş Şehir" adlı önemli deneme
kitabında Ankara, Erzurum, Bursa, Konya ve İstanbul'u anlatmıştır. ."Huzur"
romanı, aşkı, psikolojiyi ve Doğu-Batı karşıtlığını içerir; roman kişilerinin
adlarının verildiği dört bölümden oluşur: İhsan, Nuran, Suat ve Mümtaz.
.Eserleri: .Şiir: Bütün Şiirleri .Roman: Mahur Beste, Saatleri Ayarlama
Enstitüsü, Huzur, Sahnenin Dışındakiler, Aynadaki Kadın. .Öykü: Abdullah
Efendi'nin Rüyaları, Yaz Yağmuru. .Deneme: Beş Şehir, Yaşadığım Gibi. .Makale -
İnceleme: Yahya Kemal, XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Edebiyat Üzerine
Makaleler. 3. AHMET MUHİP DIRANAS (1908 - 1980) .Şiirleriyle tanınmakla birlikte
tiyatro eserleri de vardır. Fransız sembolizmiyle Türk şiir geleneğini başarıyla
kaynaştırmıştır. .Hece ölçüsüyle biçimsel mükemmelliğe önem verdiği şiirler
yazmıştır. Aşk, insanın iç dünyası gibi bireysel duyguları işlemiştir. .Kar,
Olvido, Ağrı ve Fahriye Abla şiirleriyle sevilmiştir. .Eserleri: .Şiir: Şiirler
.Oyun: Gölgeler, O Böyle İstemezdi. 4. CAHİT SITKI TARANCI (1910 - 1956) .Otuz
Beş Yaş, Desem ki ve Gün Eksilmesin Penceremden şiirleriyle tanınır.
.Şiirlerinin çoğunda ölüm konusunu işlemiştir. .Romantizm ve sembolizmden
etkilenmiştir. .Hece ölçüsüyle yazdığı şiirleri de serbest şiirleri de vardır.
.Şiirde biçime, kafiyeye ve ahenge önem vermiştir. .Eserleri: .Şiir: Otuz Beş
Yaş, Düşten Güzel, Ömrümde Sükût, Sonrası .Mektup: Ziya'ya Mektuplar 5. ASAF
HALET ÇELEBİ (1907 - 1958) .Hiçbir akıma girmeyen kendine has bir şairdir.
.Gençlik yıllarında divan edebiyatından etkilendi. Gazeller ve rubailer yazdı.
.1937′den sonra serbest ölçü kullanmaya ve Batı şiirinin tekniklerine yönelmeye
başladı. .Şiirlerinde dinlerden, ideolojilerden, toplumsal olaylardan çok
Anadolu-İran-Hindistan çizgisi üzerinde uzanan bir yaşamın görünümlerini sesler
aracılığıyla dile getirdi. .Eserleri: .Şiir: He, Lâmelif, Om Mani Padme Hum YEDİ
MEŞALECİLER 1928 yılında ortaya çıkan bu topluluk, şiir ve yazılarını "Yedi
Meşale" adlı kitapta toplamışlardır. Türkiye'de Cumhuriyet döneminde "sanat
sanat içindir" deyip öz şiir anlayışını benimseyen ilk grup Yedi Meşaleciler'dir.
Bunlara göre şiir hiçbir fikir ve ideolojinin hizmetinde kullanılamazdı. Gerçek
şiir, sanat için yazılan, samimi ve yenilik dolu olan şiirdir. Yedi
Meşalecilerin özellikleri şunlardır: .Sanat, sanat için olmalıdır. .Edebiyatta
taklitten kaçınılmalı, daima yenilik, içtenlik, canlılık aranmalıdır. .Batılı
ilkelerle sanat yapılmalı, geleneksel temalar yerine yeni temalar bulunmalıdır.
.Şiirde konu zenginliği sağlamak için hayalden yararlanılmalıdır. .Şiirde hece
ölçüsünü kullanmışlardır. .Çarpıcı imge ve benzetmelerle zenginleştirdikleri
şiirleri, ustalıkla yapılmış birer tablo değeri taşır. .Fransız sembolistlerin
etkisinde kalmışlardır. .Edebiyatımızda kısa süreli bir yankı uyandıran Yedi
Meşaleciler, hedeflerine gerçekleştiremeden dağılmışlardır. Topluluğun
Sanatçıları: 1. SABRİ ESAD SİYAVUŞGİL (1907 - 1968) İlgi çeken ev içi eşya ve
tasvirlerinden sonra özellikle çevirileri ve edebiyatı yakından takip eden
denemeleriyle edebiyatla olan bağlantısını sürdürdü. Psikoloji profesörü olarak
ilmi çalışmalara kendisini verdi Şiirlerini Odalar ve Sofalar adlı kitapta
topladı. 2. YAŞAR NABİ NAYIR (1908 - 1981) Şiirlerini Kahramanlar ve Onar Mısra
adlı kitaplarda topladı ve diğer edebiyat türlerinde eserler verdi. 1933 yılında
çıkarmaya başladığı Varlık dergisini ömür boyu devam ettirdi. Bu dergi Türk
edebiyatının gelişmesinde, yeni kabiliyetlerin yetişmesinde ve tanıtılmasında
önemli rol oynadı. Ayrıca Varlık yayınlarıyla da bir edebiyat kütüphanesi kurdu.
3. MUAMMER LÜTFİ BAHŞİ (1903 - 1947) Topluluğun dağılmasından sonra bütünüyle
edebiyattan koptu. 4. VASFİ MAHİR KOCATÜRK (1907 - 1961) Şiirlerini Tunç
Sesleri, Geçmiş Geceler, Bizim Türküler, Ergenekon adlı kitaplarda topladı. Asıl
çalışmasını edebiyat tarihi ve incelemesine ayırdı. 5. CEVDET KUDRET SOLOK (1907
- 1992) Birinci Perde adlı kitabında şiirlerini topladı. Roman ve tiyatro
türlerinde de eser veren Cevdet Kudret, okul kitapları ve edebiyat tarihimizle
ilgili ciddi eserler yazdı. 6. ZİYA OSMAN SABA (1910 - 1957) Grubun şiire en
sadık şahsiyeti oldu. Sebil ve Güvercinler, Geçen Zaman, Nefes Almak adlı
kitaplarında şiirlerini toplayan Ziya Osman Saba hikâyeler de yazmıştır.
Özellikle ev içi şiirler yazdı ve kendisinden daha kabiliyetli bir başka şaire,
Behçet Necatigil'e örnek oldu. Şair yalnızlık duygusunu ve hatıraları
şiirlerinde başarıyla dile getirir. Heceyi, duraklarında değişiklik yapmadan
kılınır. Serbest şiir örnekleri de vermiştir. Ziya Osman, bütün insanların mutlu
olduğu ve herkesin hoşgörü içinde yaşadığı bir dünya özlemiyle yaşar. Bu yönüyle
Yunus Emre ve Mevlana geleneğinin modern çağdaki sesidir. 7. KENAN HULUSİ KORAY
(1906 - 1944) İçlerindeki tek hikâye yazardır. Yaşadığı sürede beş hikâye kitabı
yayınlamış, "Osmanoflar" romanı ve kısa hikâyelerinin birçoğu gazete
sayfalarında kaybolup gitmiştir. Gazeteciliğinin de etkisiyle küçük hikâye
tarzını benimseyen sanatçı, Cumhuriyet döneminde korku türünde örnekler veren
ilk hikâyecidir. Önemli hikâyeleri: Bir Yudum Su, Osmanoflar, Bahar Hikâyeleri,
Bir Otelde Yedi Kişi.
->Yazan: kaan
karahançer.
>>>YORUM YAZ<<<
|