Eğitim Öğretim İle İlgili Belgeler > Yazarların Şairlerin Hayatı Kitapları Eserleri

HALİT FAHRİ OZANSOY’UN HAYATI, ESERLERİ / KİTAPLARI, EDEBİ KİŞİLİĞİ (YAZARLARIN VE ŞAİRLERİN HAYATI)

 

(1891-1971)

 

A-Hayatı:

 

Halit Fahri Ozansoy 1891 yılında İstanbul’da doğmuştur. Babası Dr. Mehmed Fahri Paşa, annesi Zehra Hanımdır. Halit Fahri henüz sekiz yaşında iken annesi ölmüştür.

 

 

Vefa Mahalle Mektebi’ne iki ay devam etmekle okul hayatına başlayan H. Fahri, Şemsü’l Mekatip, Rehber-i Tahsil ve Sultanahmed’deki Hususi Tefeyyüz Mektebi’nde ilk öğrenimini tamamlar. Daha sonra Bakırköy Rüşdiyesi’ni bitirip, Galatasaray Lisesi’ne girer ancak bir sene kadar burada dersleri takip edemez.

 

1907’de Filibe’ye amcasının yanına gider. Bir yıl sonra İstanbul’a Galatasaray’a döner. 1914 yılında Darülfünun’un Fransız Dili ve Edebiyatı şubesine devam eder. Aynı sıralarda Darülbedayi’nin tiyatro kolunda öğretmen yardımcılığı yapar. Yine o yıl Müdafaa-i Milliye Cemiyeti’ne bağlı olarak kurulan Milli Türk Cemiyeti’nin kurucu ve yöneticileri arasındadır.

 

1916’da Darülfünun’da edebiyat imtihanını kazanarak Muğla Lisesi’nde edebiyat ve felsefe öğretmenliğine başlamış, bir yıl sonra Konya Lisesi’ne gönderilmiştir. 1918 yılında Vefa Lisesi’ne tayin edilen H. Fahri öğretmenlik mesleğini kırk yıl dört ay devam ettirmiştir. 1956 yılında yaş haddinden emekli olmuştur.

 

Siyasi alanda umduğunu bulamayan H. Fahri 23 Şubat 1971’de seksen yaşında iken ölümüne kadar edebiyatçı olarak kalır. Yazarın kabri İstanbul’da Zincirlikuyu Aile Mezarlığı’ndadır.

 

B-Sanat Anlayışı:

 

Halit Fahri’nin sanat ve dolayısıyla edebiyat hakkındaki fikir ve hükümlerini içinde bulunduğu devrin psikolojisine ayak uydurarak sıkça değiştirdiği görülür. Bu yüzden bir müddet önce doğru ve güzel bulduğu bir fikri, bir zaman sonra reddetmesi, hatta yanlış ve çirkin bulması H. Fahri’nin edebi kişiliğinin değişkenliği ile açıklanabilir.

 

1912-1917yılları arası, H. Fahri’nin şiirlerini ilk defa Rübab’da neşrettiği, Rüya’yı ve Baykuş’u kitaplaştırdığı devredir. Bu devrinin eserlerinde bariz bir Fecr-i Ati etkisi vardır. Buna sebep bir yerde Rübab’da Ahmet Haşim ve Celal Sahir gibi Fecr-i Ati şairleri (bilgi yelpazesi.net) ile aynı sayfaları paylaşmak ise, bir yerde de H. Fahri’nin psikolojik durumudur. Bu dönemde yazdığı Tiraje isimli şiirinde Fecr-i Ati’nin tipik kelime ve motifleri, renk merakı rahatlıkla görülebilir.

 

1917-1918, H. Fahri’nin hece veznine geçiş ve Cenk Duyguları’nı neşrettiği yıllardır. Şairin vezin değiştirmesine sebep olarak Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp gibi Türkçülerin tesir ve teşvikleri gösterilebilir;ama, daha derinlerde, en büyük eserlerini vermiş bir vezinle artık yeni ve yeni ve büyük şiirler söylenemeyeceği inancı, harp psikolojisi içinde halka halkın “parmak hesabı” ile seslenmek gerektiği düşüncesi yatmaktadır.

 

1919 yılında Halit Fahri’yi yeniden aruza dönmüş görürüz. Bunun sebeplerinden biri; şairin iyi tanımadığı ve başarılı olamadığı bir vezinde inadın lüzumsuzluğuna inanması, önemli olanın şekil değil muhteva olduğunu ve bu muhtevayı en iyi ifade edebilecek veznin kullanılması gerektiğini fark etmeye başlamasıdır.

 

Şair 1919 yılının sonları ile 1920 yılının başlarında tekrar hece veznine döner. Bu devre H. Fahri’nin gözlerini kendi dünyasına çevirdiği bir devredir. Bu dönemde şiirlerinde tabiatla iç içe aşıklar, karşılıksız aşklar, ölüm korkusu gibi konuları işler.

 

H. Fahri’nin heceye kesin dönüşünden hiçbir zaman bahsedilemez; ama Cumhuriyet’in ilanından sonra yazdığı aruzlu şiirlerin azlığı bu konuda ölçü olabilir.

 

1930-1940 yılları arası, H. Fahri’nin ve temsil ettiği belli bir edebi kadronun varlığını kabul ettirme mücadelesi ile geçer. H. Fahri “hececiler” denen şairlerin arasına sokulur. Halbuki şair hiçbir zaman kesin bir vezin tercihinde bulunmamıştır.

 

H. Fahri, hayatı boyunca kabuğunu kırmaya çalışan fakat bunu başaramamış şairlerin tipik örneğidir. Baykuş, karanlık, mahzen, ay gibi motifler; şuh kadın, hırçın aşık, korkak şair gibi figürler; yalancı aşk, yalnızlık, ölüm düşüncesi, aile fertleri konulu olaylar Ozansoy’un daimi şiir unsurları olmuştur. Kendisini ve şiir temalarını böyle birkaç başlık ile sınırlandıran H. Fahri doğal olarak bir yerden sonra kendini tekrar etmekten öteye geçememiştir.

 

Halit Fahri ikinci dereceden bir şair olduğunun farkındadır; ama bunu kendi hatalarına değil, anlaşılamamasına bağlar.

 

H. Fahri tiyatroya da hep şair gözüyle bakmıştır. Onda dramatizenin yolu nazımdan geçer. Kaleme aldığı bir iki roman dikkat çekmemiş, üç kısa hikaye tecrübesi kendisini de tatmin etmemiştir. H. Fahri’nin asıl başarısı Fransızcadan yaptığı Alphonse de Lamartine’nin roman tercümeleridir. Ayrıca hatıratlarının da başarılı olduğu söylenebilir.

 

Ozansoy, tiyatro yazmış, roman ve hatırat yazmış yazı sanatının hemen her dalında görünmüştür. Buna rağmen her zaman şair kalmıştır.

 

Halit Fahri Ozansoy Eserleri

 

Şiir:

Rüya (1912)

Cenk Duyguları (1917)

Efsaneler (1919)

Zakkum (1920)

Bulutlara Yakın (1920)

Gülistanlar ve Harabeler (1922)

Paravan (1929)

Balkonda Saatler (1931)

Sulara Dalan Gözler (1936)

Hep Onun İçin (1962)

Sonsuz Gecelerin Ötesinde (1964)

 

Roman:

Sulara Giden Köprü (1939)

Aşıklar Yolunun Yolcuları (1939)

 

Oyun:

Baykuş (1916)

İlk Şair (1923)

Sönen Kandiller (1928)

10 Yılın Destanı (1933)

Nedim (1936)

Hayalet (1936)

Bir Dolaptır Dönüyor (1958)

İki Yanda (1970)

(Baykuş ve Şair oyunları aruzla yazılmıştır.)

 

Anı:

Edebiyatçılar Geçiyor (1939, Edebiyatçılar Çevremde adıyla genişletilmiş baskı, 1970)

Darülbedayi Devrinin Eski Günleri (1964)

Eski İstanbul Ramazanları (1968)

 


“YAZARLARIN ŞAİRLERİN HAYATI KİTAPLARI ESERLERİ ”
SAYFASINA GERİ DÖNMEK İÇİN

>>>TIKLAYIN<<<

“KİTAP ÖZETLERİ ” SAYFASINI GÖRMEK İSTERSENİZ

>>>TIKLAYIN<<<

“EĞİTİM ÖĞRETİM İLE İLGİLİ BELGELER ” SAYFASINA GERİ DÖNMEK İÇİN

>>>TIKLAYIN<<<

EKLEMEK İSTEDİKLERİNİZ VARSA AŞAĞIDAKİ "Yorum Yaz" kısmına ekleyebilirsiniz.


Yorumlar

....

9. **Yorum**
->Yorumu: şahane bir site burayı sevdimm 
->Yazan: Buse. Er 

8. **Yorum**
->Yorumu: SIZIN SAYENIZDE YÜKSEK BIR NOT ALDIM SIZE TESSEKÜR EDIYORUM...
->Yazan: sıla

7. **Yorum**
->Yorumu: valla bu site çok süper .Bu siteyi kuran herkimse Allah razi olsun tüm ödevlerimi bu siteden yapiyorum.saolun mugladan sevgiler...:).
->Yazan: kara48500..

6. **Yorum**
->Yorumu: çok güzel bir site. kurucularına çok teşekkür ederim başarılarınızın devamını dilerim.
->Yazan: Tuncay.

5. **Yorum**
->Yorumu: ilk defa böyle bi site buldum gerçekten çok beğendim yapanların eline sağlık. 
->Yazan: efe .

4. **Yorum**
->Yorumu: ya valla çok güzel bisi yapmışınız. Çok yararlı şeyler bunlar çok sagolun 
->Yazan: rabia..

3. **Yorum**
->Yorumu: Çok ii bilgiler var teşekkür ederim. Çok süper... Ya bu siteyi kurandan Allah razı olsun ..... süperrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Çok iyiydi. isime yaradı. Her kimse bu sayfayı kurduğu için teşekkür ederim 
->Yazan: pınar..

2. **Yorum**
->Yorumu: çok güzel site canım ben hep her konuda bu siteyi kullanıyorum özellikle kullanıcı olmak zorunlu değil ve indirmek gerekmiyor
->Yazan: ESRA..

1. **Yorum**
->Yorumu: Burada muhteşem bilgiler var hepsi birbirinden güzel size de tavsiyeederim. 
->Yazan: Hasan Öğüt.

>>>YORUM YAZ<<<

Adınız:
Yorumunuz: